Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

04 mar 2024

Artificial intelligence (AI) zet domper op vertrouwen

(en dat is eigenlijk goed nieuws voor accountants)

AI is hot.. En van alles wat naar een hype ruikt, hebben internet, media en (wannabe-)experten de mond vol. Maar wie heeft het bij het rechte eind en wie slaat de plank mis? Als zo’n twijfel de kop opsteekt, stellen wij je graag gerust.

Dat er in België een tekort is aan competente accountingprofessionals is oud nieuws.

Er woedt een war for talent, en het is elke dag alle hens aan dek om deadlines te halen.

Optimalisatie is het sleutelwoord

Mirakels bestaan niet, maar er is wel iets nodig om tijdrovende, repetitieve processen aan te pakken. Wist je dat 50% van de accountancy-kantoren in België net daarom focust  op digitalisering?

Veel accountants digitaliseerden al de documentuitwisseling en -verwerking en zetten zo hun eerste stap richting pre-accountingautomatisering (het stokpaardje van Clearfacts, by the way).

Maar nieuwe softwareoplossingen implementeren, is geen kinderspel.

  • Je hebt weinig tijd om hier werk van te maken.
  • Nieuwe software vereist vaak training en dat impliceert een leercurve voor je team.
  • Je klanten én je team overtuigen van de voordelen is niet altijd eenvoudig.

Allemaal valabele argumenten.

Maar als je slim gebruik maakt van software, dan begin je tijd te winnen. En krijg je je medewerkers op je hand. Worden ze fan. En zie je de tevredenheidsscore van je klanten stijgen.  

AI zet domper op vertrouwen

Als je de volksmond mag geloven, is AI de gouden oplossing voor dit alles. Maar de kunstmatige intelligentie van vandaag is geen denkend wezen: het is een zwarte doos.

Zelfs de tech-goeroes die machine learning-algoritmes ontwikkelen, kunnen de AI-antwoorden niet perfect voorspellen, laat staan ze verklaren. De keuzes die AI maakt zijn het gevolg van het “neuraal netwerk”, de technologie kiest een antwoord op basis van wiskundige gewichten. Heel complex, heel vaak juist, maar niet altijd.

Lijnrecht daartegenover staat accountancy. Een vak dat gebaseerd is op heldere, voorspelbare regels die gevolgd moeten worden. En dan rijst de grote hamvraag: hoe doen we beide harmonisch versmelten?

De waarde van voorspelbare fouten

Toen AI nog een nobele onbekende was, gebruikten developers vaste codes om automatische factuurverwerkingssoftware te programmeren. De software maakte keuzes op basis van duidelijk gedefinieerde regels. Was er eentje verkeerd geprogrammeerd, dan volgde telkens dezelfde voorspelbare fout: makkelijk te identificeren en (liefst) te verbeteren.

AI is een ander paar mouwen. Krachtiger qua mogelijkheden, maar een tikkeltje onvoorspelbaarder qua uitkomst. Je traint de technologie op basis van bestaande data, bijvoorbeeld (voor factuurherkenning) op basis van 100 facturen. Vanaf de 101ste laat je AI het werk overnemen. Het is heel waarschijnlijk dat het de juiste keuzes maakt.

Maar er is geen vaste piste die tot aan een vaststaande conclusie leidt. Dus als het AI-model een fout maakt, is de kans zeer klein dat die herhaald wordt, of dat je ontdekt vanwaar ze komt om ze in de toekomst te vermijden. Hm, lastig.

Moraal van het verhaal: niemand houdt van fouten, maar als we dan tóch moeten kiezen, geven we de voorkeur aan de voorspelbare.

De eigenzinnige stagiair

Stel. Je hebt een sublieme stagiair in huis gehaald, maar helaas kreeg die m/v/x een  taak verkeerd aangeleerd. Wat doe jij dan als toegewijde mentor? Juist: je zoekt uit waar het fout ging en toont hoe het dan wél moet.

Stel nog eens. Je hebt de eerste de beste stagiair onder je vleugels genomen. De ene dag een held(in), de andere een cijferramp op voeten.

Omdat je je bij stagiairs verwacht aan trial & error-scenario’s, lukt het je om geduldig te zijn. Maar – om even de vergelijking te maken – als je geld investeert in pre-accountingsoftware, wil je topkwaliteit vanaf dag één.

Perceptie is alles

Je hebt geweldige software, buiten dat ene foutje dat ie altijd opnieuw maakt. Je ziet daar geen graten in, want het doet geen afbreuk aan je vertrouwen: je weet immers waaraan je je kan verwachten. Maar zodra je software  willekeurig de plank misslaat – ook al gebeurt dat veel minder frequent – dan knaagt dat aan je geloof in de technologie. En dat is precies wat AI in deze ontwikkelingsfase teweegbrengt…

AI zit vol geniale power, absoluut. Maar we mogen ons niet laten verblinden door zijn gebreken.

De goednieuwsshow voor accountants

Eerst en vooral: menselijke interventie blijft cruciaal om AI-processen te evalueren en bij te sturen. Je bent je job dus zeker nog niet kwijt.

Maar hoe kan AI je dan wel (kilo) meters vooruithelpen? Want op veel geblaat en weinig wol zit niemand te wachten.

Wel, ClearFacts knows the drill. Wij gebruiken AI op een voorzichtige maar slimme manier om pre-accountingprocessen te automatiseren. Misschien met minder toeters en bellen dan andere softwaredevelopers, maar wel met gegarandeerde voordelen: tijdwinst en efficiëntie.

When ClearFacts meets AI

Een pragmatische, doelgerichte benadering van AI: op dat vlak zijn we de sterkste in de ring. De titel van marktleider in pre-accountingsoftware kregen we echt niet voor niets; hij is een rechtstreeks gevolg van het vertrouwen dat onze klanten in ons en onze software hebben. En dat willen we zo houden.

Ons hoofddoel is om jouw (kwartaal)stress drastisch te verminderen en je gemoedsrust even drastisch te verhogen. Dus stroomlijnen wij je documentoverdracht en -verwerking. Clearfacts verrijkt en herkent automatisch de documenten die je klanten je aanleveren.

Vervolgens stelt de Clearfacts-tool jou automatische boekingsvoorstellen voor. Accountants evalueren deze dan via onze unieke ‘confidence levels’ de juistheid ervan via betrouwbaarheidsscore.  Met dank aan AI, in dit geval.

Of we daarnet niet zeiden dat AI qua voorspelling niet altijd even betrouwbaar is? Klopt.

Maar nauwkeurigheid is voor accountants nog altijd belangrijker dan de hoeveelheid verwerkte documenten. En daarom worden de scores toegekend door meer dan alleen een algoritme.

We laten je liever af en toe nog een correct boekingsvoorstel goedkeuren dan je te doen  geloven dat ze allemaal 100% juist zijn (en je ze vervolgens blindelings naar je boekhouding doorsluist).

Conclusie

De ervaring leert ons dat onze klanten efficiënter werken met onze AI-aanpak. Die verhoogt  de meerwaarde van ons platform en herleidt het risico op onnodige en onvoorspelbare  fouten tot een minimum.

AI moet je gebruiken als een tool, en nooit beschouwen als een menselijke interventie. Een waarheid als een koe.