LCA testte als een van de eersten de gloednieuwe Personenbelasting-module van ClearFacts. “Sindsdien is het gedaan met de jaarlijkse frustratie over die belastingaangifte”, lacht Jurgen Elsen, vennoot bij het Limburgse accountantskantoor. “De nieuwe module zorgt voor heel wat gemak, voor ons én onze klanten.”
Centraal in de missie van LCA staan waarden als betrokkenheid en correctheid. Maar ook: klant- en servicegericht handelen. Vanuit die filosofie, die de dienstverlening aan de klant vooropstelt, ging LCA op zoek naar een centrale hub om eenvoudig data en documenten uit te wisselen met zijn klanten. Het ambitieuze kantoor wou een bestaande toepassing vervangen door een dynamischer en vooral completer platform voor samenwerking. Een platform ook dat onmiddellijk een duidelijke meerwaarde zou bieden aan zijn klanten.
In 2019 vond LCA dat platform bij ClearFacts. “Door de gebruiksvriendelijke interface van ClearFacts was ons kantoor snel operationeel. Onze klanten waren meteen mee met de nieuwe manier van werken. De volledige financiële administratie van ons en onze klanten is vandaag een gestroomlijnd proces“, stelt Jurgen Elsen. Hijzelf en zijn collega’s ontpopten zich sindsdien als fervente aanhangers van het nieuwe platform. “Sinds we met ClearFacts werken, doet hier niemand nog overuren tijdens de btw-periode”, glimlacht hij.
Sindsdien is het gedaan met de jaarlijkse frustratie over die belastingaangifte. De nieuwe module zorgt voor heel wat gemak, voor ons én onze klanten.Jurgen Elsen
Alle gegevens die daar beschikbaar zijn, worden meteen ook beschikbaar in het juiste dossier op de juiste plaats in ClearFactsJurgen Elsen
LCA ging intussen ook als een van de eerste gebruikers aan de slag met de nieuwe PB-module van ClearFacts. “Vroeger stuurden we elk jaar een pdf of Word-document naar al onze klanten met daarin de standaardvragen over onroerende goederen, kinderen ten laste, noem maar op”, herinnert Jurgen Elsen zich. Die gegevens sloegen de medewerkers van LCA vervolgens op in een Excel-database, die echter losstond van de centrale database. Het gevolg was dat ze elk jaar opnieuw al die data manueel van het ene systeem naar het andere moesten overhevelen. Maar vooral: dat ze elk jaar opnieuw dezelfde vragen moesten stellen aan al hun klanten.
“Die halfslachtige, ouderwetse aanpak was niet langer werkbaar”, zegt Jurgen Elsen. “Bovendien moesten we voor ieder van onze klanten ook nog inloggen op MyMinfin en manueel al hun gegevens downloaden en samenvoegen in onze database.” Het indienen van de personenbelasting leidde zo elk jaar opnieuw tot dezelfde frustratie bij LCA en zijn klanten.
Dankzij de nieuwe Personenbelasting-module van ClearFacts zijn al die zorgen nu definitief van de baan. De PB-module garandeert een efficiënte vergaring en vlotte doorstroming van alle gegevens, documenten en attesten die nodig zijn voor het opstellen en indienen van de belastingaangifte. Alles gebeurt bovendien volledig online, in de vertrouwde ClearFacts-omgeving: voorbereiden, nakijken en valideren. “De nieuwe module was snel en makkelijk te activeren”, zo ondervonden Jurgen Elsen en zijn collega’s. “Na een halfuurtje persoonlijke opleiding door een ClearFacts-medewerker waren we al vertrokken.”
De kracht van de nieuwe module zit hem voorts in de automatische connectie met MyMinfin. “Alle gegevens die daar beschikbaar zijn, worden meteen ook beschikbaar in het juiste dossier op de juiste plaats in ClearFacts”, bevestigt Jurgen Elsen. “Vroeger moest de klant bepaalde gegevens elk jaar opnieuw opladen.” In het volgende aanslagjaar kunnen hij en zijn collega’s de aanwezige informatie bovendien maximaal hergebruiken. Uiteraard blijven alle historische documenten netjes bewaard per aanslagjaar in een digitaal archief. Het verdere verloop van de aangifte, tot en met het aanslagbiljet, kunnen ze ten slotte ook in ClearFacts opvolgen.
“De nieuwe PB-module van ClearFacts levert ons nu elk jaar een tijdsbesparing op van gemiddeld een kwartier per dossier. En wat misschien nog belangrijker is: ze zorgt ook voor de nodige gemoedsrust. Nu onze medewerkers niet meer voortdurend zelf achter al die data moeten aanhollen, is er ook merkelijk minder stress en frustratie.”
“Voor onze klanten was hun boekhouding nooit eerder zo transparant”, stipt Jurgen Elsen nog aan. “Doordat zij nu continu informatie aanleveren, hebben we ook een duidelijker, up-to-date zicht op de cijfers. Zo kunnen wij korter op de bal spelen en hun vragen beter beantwoorden. En zo kunnen zij zelf sterker onderbouwde beslissingen nemen, waardoor uiteindelijk ook de kwaliteit van hun balans erop vooruitgaat.”
Een besparing van gemiddeld 15 minuten per PB-dossier per jaar
Gemoedsrust bij de medewerkers
Een centrale database met alle gegevens, elk jaar herbruikbaar
Transparant en gebruiksvriendelijk, ook voor de ondernemer
Een persoonlijke begeleiding door een top customer service team
Met ClearFacts haalt u een veelzijdige toepassing in huis die complementair is aan uw boekhoudsoftware. U opent de deuren naar accounting 2.0 en gaat voorbereid de toekomst tegemoet.
Ga voor de toekomst en lever eenvoudig documenten aan, kies voor slimme en efficiënte verwerking, met een online archief, continu inzicht en integraties met de software die u kent.