Grote impact op efficiëntie: dit zijn de resultaten van de ClearFacts-enquête bij accountants en KMO’s

10 mar 2022

Grote impact op efficiëntie: dit zijn de resultaten van de ClearFacts-enquête bij accountants en KMO’s

Bij ClearFacts spelen we het liefst kort op de bal. We verzamelen continu feedback over onze diensten en doen aan nauwgezet meetwerk. Maar wij zijn nogal gebeten door ons vak én de relatie met onze klanten. Daarom vragen we elk jaar aan onze accountants of ze zich over onze tevredenheidsenquête willen buigen. Want het enige dat wij willen, is gelukkige klanten met gelukkige klanten. Elke dag opnieuw.

Anno 2022 deden ook de kmo’s mee en dat zorgde voor fijne nieuwe inzichten.

Fanclub

ClearFacts groeit als kool. Ondertussen gebruiken 400 kantoren en 60.000 kmo’s ons platform. Bij een bedrijf in volle expansie, is de klantentevredenheid behouden niet altijd even evident. Als wij dan lezen dat accountants in 2021 nóg contenter zijn van ClearFacts dan het jaar tevoren, tja, dan zijn wij zeer blij.

Vooral de gebruiksvriendelijkheid van onze oplossingen en Booking Factory behalen een zeer goed rapport. ClearFacts heeft wel degelijk een ferme impact op de efficiëntie van een accountancykantoor. Uiteraard zijn er nog puntjes die we nog kunnen bijschaven. En daar zijn we heel transparant over.

Accountants sluiten ClearFacts in hun hart

De tevredenheid van onze klanten willen wij feilloos meten. Een zeer goede en misschien wel de meest gebruikte aanpak is de eenvoudige Net Promotor Score (NPS).

“Hoe waarschijnlijk is het dat je ons zal aanbevelen aan een vriend of collega?”
Dat is dé vraag waar het om draait.

De antwoorden aka scores worden verdeeld in drie groepen:

  1. Promotors: een score van 9 of 10
  2. Passives: een score van 7 of 8
  3. Detractors: een score van 0 t/m 6

De punten voor ClearFacts:

  • 64% promotors
  • 30% passives
  • 6% detractors

Je NPS berekenen, is heel simpel: het % detractors trek je van het % promotors. Voor ons levert dat een straffe 58 op. Als je weet dat de meest recente studie van Retently vertelt dat b2b-softwarebedrijven een gemiddelde NPS van 30 halen, prijzen wij onszelf hier héél gelukkig.

 

Over de opstart van nieuwe kantoren

Nieuwe klanten zijn allemaal (100% dus) zeer tevreden over onze aanwezigheid bij de opstart van hun kantoor. Op elk vlak!

  • De ondersteuning door onze supportafdeling.
  • De begeleiding en opleiding.
  • De documentatie .

Tussen haakjes: ook onze bestaande klanten geven ons een dikke pluim voor deze drie punten.

Over support en ondersteuning

94% van de ClearFacts-gebruikers zijn heel tevreden en tevreden.

Ze vinden het opmerkelijk dat de doorlooptijd van tickets sinds 2020 een pak ingekort is.

Het – gelukkig kleine – aantal ontevreden klanten vindt het ontbreken van 24/24-support een struikelblok.

 

Over het product

Grote onderscheiding, zeker als we naar de gebruiksvriendelijkheid van het platform vragen! De Booking Factory en de performantie volgen op de voet.  En de manier waarop ons  product evolueert, vinden onze klanten echt uitstekend.

Over de impact op de efficiëntie van je kantoor?

 

70%. Dat is het stralende percentage deelnemers dat vertelt dat het kantoor aan efficiëntie wint dankzij ClearFacts.

En wat met de 27% die de impact minder voelen? Kleine kanttekening. Het gaat hier vooral om bedrijven die het verbeteren van hun efficiëntie geremd zien door het gedrag van de ondernemers: omdat het zo eenvoudig is om documenten in te voeren, letten ze minder op de kwaliteit (dubbele exemplaren, slechte foto’s zonder de app te gebruiken, enzovoort).

En dat betekent dan extra werk voor de accountant. Gelukkig helpt ons portaal ook daar ondertussen, door bijvoorbeeld dubbele documenten op te sporen.

Een onomkeerbare voorkeur

Accountants vertrouwen ClearFacts. Punt.

85% van hen gaat dit jaar meer dossiers behandelen via het platform. Digitale accountants kennen de ijzersterke waarde ervan. ClearFacts neemt  zoveel mogelijk manuele tussenstappen uit handen met als gevolg: gemakkelijker én veel minder werk.

Ook de klanten van klanten plukken er de vruchten van. Ondernemers doen het alsmaar digitaler. En dan is ClearFacts een zeer aantrekkelijke factor voor je klantenbinding.

 

Over de klanten van onze klanten

We wilden natuurlijk ook weten hoe tevreden de ondernemers zijn waarmee onze klanten samenwerken. Een mooie NPS score van 33 kregen we, al is die wel wat minder dan bij accountants.

Dankzij ClearFacts wordt de administratie efficiënter.

 

 

Er is een vlottere samenwerking tussen accountant en ondernemer.

Het gebruiksvriendelijke dashboard geeft een helder zicht op de cijfers.

 

Wat wel opvalt: niet alle ondernemers zijn even goed op de hoogte zijn van de uitgebreide mogelijkheden van hun ClearFacts-portaal. Hier gaan wij een tandje bijsteken en onze accountants ook op dat vlak bijstaan.

Happy end

ClearFacts groeit, en zo ook de tevredenheid van onze klanten. En daar worden wij bijzonder blij van! We vinden het belangrijk om de mindset van onze klanten heel goed aan te voelen, en ons tegelijk te verplaatsen naar de leefwereld van kmo’s. Zo slagen we erin om het elk jaar télkens ietsje beter te doen.

De resultaten vertelden ons ook nog dat we de verbeterpunten van vorig jaar netjes hebben weggewerkt.

  • Communiceren over onze toekomstplannen en nieuwe opleidingen geven om het platform beter te gebruiken: daar moesten we meer aandacht aan geven.
    We organiseren nu regelmatig webinars over onze toekomstplannen, en dankzij onze bevlogen Customer Success Accountmanagers zijn zowel de kwantiteit als de kwaliteit van de opleidingen sterk gestegen.
  • Voor de ondernemers werken we plannen uit om hun kennis van het klantenportaal te versterken. Een aantal nieuwe ontwikkelingen waar ze naar vragen, staan ondertussen op onze product roadmap.

Een dikke dankjewel

Aan alle accountants en ondernemers die hun eerlijke feedback met ons deelden en ClearFacts zo vertrouwen: een welgemeende merci!