Wij zijn ClearFacts: Erik is onze Operations Expert

04 jul 2023

Wij zijn ClearFacts: Erik is onze Operations Expert

In de rubriek ‘Wij zijn ClearFacts’ delen we de verhalen van onze medewerkers. We zoomen in op hoe ze hun loopbaan bij ClearFacts zijn gestart, welke rol ze opnemen en wat hun job en karakter typeert.

  • Naam: Erik Van Santvliet
  • Functie: Operations Expert
  • Motivatie: Alle taken in de allerbeste banen leiden
“Ik ben horlogemaker van opleiding, met een grote interesse in computers. Na enkele omzwervingen heb ik me herschoold tot systeembeheerder en zo ben ik bij ClearFacts beland”
Erik Van Santvliet
Operations Expert – ClearFacts
 

Erik, wanneer stapte jij bij ClearFacts aan boord?

Erik: “Ik ben de állereerste werknemer hier. De exacte datum weet ik niet zo direct, maar ik loop hier al een jaar of acht zeer tevreden rond.”

Jij zag de vacature en voelde meteen: dit zou het wel ’s kunnen zijn?

Erik: “Ja, eigenlijk wel. ClearFacts is ontwikkeld door drie developers en een econoom, elk met hun eigen specialisaties. Er werkte toen ook een programmeur als consultant. Ik solliciteerde naar de job van Operations & Support Engineer en dat betekende letterlijk: alles doen (lacht). Het bedrijf zat toen nog helemaal in start-upfase, dus mijn takenpakket is in de loop der jaren erg gewijzigd. Ik heb ClearFacts vanop de eerste rij zien groeien als kool.”

Ah, dat betekent dat het geen enkel geheim meer voor je heeft.

Erik: “Ik denk dat het er weinig zijn, ja (lacht).”

Wat moet ik me voorstellen bij je rol van Operations Expert?

Erik: “Ik vertelde al dat ik me in het begin bezighield met alles. Van hulp bij een nieuwe installatie over het gebruik van de applicatie tot migraties. Op dat ogenblik beheerden we 800 dossiers. Vandaag zijn dat er meer dan 85.000 (!). Om maar te zeggen: we groeiden zo fenomenaal snel, dat extra collega’s een absolute must werden. Ondertussen zitten de juiste personen op de juiste plaatsen zodat iedereen zijn grootste talent kan inzetten.”

Naar welk deel van je job gaat de meeste aandacht?

Erik: “De meer complexe en de grotere zaken belanden bij mij op tafel. Op dit ogenblik zijn dat zeer veel migraties. Als een accountant zegt dat hij een nieuwe server heeft, dan moet alles van de ene naar de andere worden overgezet. Idem voor de boekhoudpakketten: een klant die WinBooks verruilt voor Exact Online, bijvoorbeeld. Data, pdf-bestanden: alles moet mee verhuizen.”

Hoelang duurt zo’n migratie?

Erik: “Dat hangt van heel wat factoren af: van welke software naar welke software moet er gemigreerd worden? Welke data moeten mee en welke niet? Voorbereidende communicatie is hier erg belangrijk, daar besteden we zorgvuldige aandacht aan. Dus om op je vraag te antwoorden: zonder de briefingtijd duurt een migratie tussen het kwartier en een halve dag.”

Ben je dan on-site bij de klant?

Erik: “Nee, alles zit in de cloud. Ik denk dat ik de voorbije jaren misschien 5 keer bij een klant ben geweest. Ik kan daar an sich niet veel gaan doen. Onze eigen servers bevinden zich voor 100% in de cloud, die van onze clientèle meestal ook. En zelfs als er een fysieke server op hun kantoor staat, werken we via remote desktop.”

Volgde jij een IT-studie hiervoor?

Erik: “Ha, mijn studietijd, dat is ook een apart parcours geweest (lacht). Oorspronkelijk ben ik horlogemaker van opleiding. Maar ik had altijd al interesse in computers dus ging ik Bedrijfsadministratie Informatica volgen. Ik vond een job in die richting, werkte ook nog als analist-programmeur. En toen voelde ik het jeuken om mijn eigen baas te worden. Reclame & belettering werd het, en na veel jaren ben ik bij mijn grootste klant gaan werken. Daar konden ze de snelle groei niet bolwerken met alle onaangename gevolgen van dien.”

Tijd voor iets nieuws, zegt mijn voorgevoel…

Erik: “De nagel op de kop. Ik keerde terug naar mijn oude liefde, herschoolde me tot computersysteembeheerder, en net op dat ogenblik zocht ClearFacts nieuw bloed. Natuurlijk was alles nog compleet onbekend terrein voor mij, en net dat maakte het leerproces zo boeiend.”

Wil je nog ’s kort uitleggen wat ClearFacts precies doet?

Erik: “CF is de koppeling tussen de accountant, de boekhouder en zijn klanten. Die laatsten gebruiken ons portaal om hun documenten op te laden, en zijzelf vinden daar hun hele boekhouding terug. Ze zien er elk detail, openstaande posten, doen er betalingen en nog zoveel meer. De accountant krijgt dan een boekingsvoorstel dat hij nog kan wijzigen voor hij het verstuurt naar zijn boekhoudpakket, welk dat ook is. En het is die achterliggende verbinding waar het werk van Operations & Support vooral ronddraait.”

Zijn het vooral de kmo’s die profijt doen met de applicatie? Of kan een eenmanszaak ook bij jullie terecht?

Erik: “Onze klanten zijn accountants; er zijn er kleine met 10 dossiers, terwijl onze grootste er meer dan 10.000 heeft. Zo’n dossier kan dan evengoed over een eenmanszaak als over een kmo-klant met honderden werknemers gaan.”

Stel. Ooit, in een verre toekomst, ga je met pensioen en jij mag je vervanger screenen. Waarop let je?

Erik: “Of iemand een brede IT- basisachtergrond heeft. Dat kan een specialisatie in front-end zijn, of programmeren, het maakt op zich niet uit, maar hij moet er wel een gevoel voor hebben. Kennis van heel wat verschillende aspecten in het domein is key. Sowieso voorzien we interne opleidingen omdat ClearFacts natuurlijk een uniek product is (lacht).

Na al die jaren, Erik, ben je nog altijd gepassioneerd door je werk?

Erik: “Oh ja, hoor. Dit is by far de leukste job die ik in mijn leven heb gedaan. De lat lag hiervan bij het begin erg hoog en dat heeft mijn motivatie alleen maar vergroot. Als je firma zich – letterlijk – verhonderdvoudigt in groei, dan moet je op elk vlak mee evolueren. En ik vind dat het management daar een ongelooflijke prestatie heeft neergezet. Daarnaast zit de sfeer hier zó goed, is er van hiërarchie weinig sprake en zijn mijn collega’s echt top. Als ik mijn carrière hier ooit in evenveel schoonheid kan afsluiten als toen ik begon, ben ik een zeer gelukkig mens.”

Het is je van harte gegund, Erik, dank je voor dit gesprek!

Pre-accounting met ClearFacts,
dat is samen vooruitgaan

Ga voluit voor de toekomst: lever eenvoudig documenten aan en kies voor een slimme en efficiënte verwerking met een online archief, continu inzicht en integraties met de software die jij kent.

Vraag een demo aanStel een vraag